Thuis of in de sportschool fietsen? Dit is wat je moet weten.

Ben je een individualist of een groepsmens, volg je een heel specifiek schema of telt het sociale aspect voor jou ook? Sommige mensen zweren bij een wedstrijdje met de anderen, sommigen moeten daar niet aan denken. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Zo neem je een besluit.

Spinning in de sportschool

Alleen is maar alleen. Ben je graag in het gezelschap van anderen, ben je competitief ingesteld en wil je in het algemeen je conditie verbeteren? Dan moet je misschien op zoek naar een sportschool waar ze spinninglessen geven. Op opzwepende muziek en onder leiding van een instructeur ga je daar zo’n 45 minuten tot een uur op een spinningbike aan de slag. Een spinningbike is een stationaire fiets, die je op je lichaam kunt instellen. Hoe zwaar je fietst kun je instellen met een draaiknop. Na een ‘warming up’ waarin je je spieren op temperatuur brengt, werk je een serie oefeningen af. De instructeur vertelt je welke oefening je moet doen; langzaam of snel, zittend of staand. De dreunende beat van de muziek geeft het tempo aan, maar je bepaalt zelf hoe zwaar je de weerstandsknop aandraait.  Sommige mensen vinden het heerlijk zich in de muziek te verliezen en flink te zweten, anderen moeten daar niet aan denken.




Individuele oefeningen

Je kunt thuis of in de sportschool, buiten de lessen, natuurlijk ook individueel op zo’n fiets aan de slag. En als je lekkere muziek op je ‘oortjes’ hebt, dan kun je zelf helemaal bepalen welke oefeningen je wilt doen en hoe heftig ze zijn. Het grote voordeel is dat je zelf je trainingsschema kunt bepalen, misschien met de hulp van een instructeur. Heb je al ervaring en weet je precies wat je wilt bereiken, dan zet deze manier van trainen natuurlijk het meeste zoden aan de dijk. Dan boek je de meeste progressie. Zo is er het voorbeeld van een kapitein op de grote vaart, die zich tijdens zijn reizen in zijn kajuit in vorm trapte voor La Marmotte, een heel zware fietstocht in Frankrijk.

sport en alcohol

Beste van beide werelden?

Je kunt tegenwoordig zelfs een ‘virtuele’ instructeur op het internet vinden, trainingen volgen op YouTube, via Tacx of andere (dure) hometrainers bergen beklimmen of via Zwift wedstrijden rijden tegen andere sporters van over de hele wereld, the sky is the limit.
Maar ook hier weer een belangrijke waarschuwing; beter wat later in conditie dan eerder in het ziekenhuis of uitgeschakeld door een blessure. Beter drie keer per week een rustige training dan jezelf één per week de vernieling inhelpen. Werk dus rustig naar een hogere spierbelasting toe.

De volgende keer bespreken we de juiste kleding voor de fiets. Geen zin in bijvoorbeeld schaafplekken op je billen? Lezen dan.