Sport en alcohol gaan niet samen

De zomer is helaas voorbij. De winter komt er aan en dat betekent ook dat de feestdagen er aan komen. Gezellig maar ook lastig, want het is ook de periode van meer eten en drinken en vaak ook de periode van minder sporten, dus dat betekent zwaarder worden. Maar dat weten we allemaal al.

Sport en alcohol gaan niet samen

Wat vaak onderbelicht wordt zijn de gevolgen van alcohol op je lichaam. Niet alleen je hersenen en je lever maar ook je spieropbouw wordt door alcohol behoorlijk beïnvloed. In het oktober 2016 nummer van het blad Fiets staat onder andere het volgende geschreven over de effecten van alcohol:
1. een verminderd herstelvermogen
2. extra vochtverlies dus minder spierherstel
3. minder suiker beschikbaar voor je prestaties
De afname in kracht varieert qua soort spierbelasting van 22% tot 12% en dat is veel.
Volgens het blad Fiets kunnen een paar goede drinkpartijen maandenlang negatieve invloed hebben op je fysieke eigenschappen.

Alcohol slecht voor je vetverbranding

Alcohol wordt door het lichaam gezien als “vergif” wat z.s.m. uit het lichaam moet. Dat proces krijgt voorrang op andere stofwisselingsprocessen. Zolang de alcohol wordt verwerkt daalt of stopt de vetverbranding in het lichaam.Zelfs een kleine hoeveelheid alcohol kan het verbranden van vet in het lichaam met meer dan 70% doen afnemen!

Sport en de feestdagen

In hetzelfde blad wordt ook een goed schema beschreven om gericht in de winter te trainen. Niet alleen op de fiets maar ook met de gewichten.

Belangrijk is dat je bewust bent van de gevolgen van alcohol en wellicht daar rekening mee wilt houden. Geen alcohol is natuurlijk het beste. Maar mocht je dat een brug te ver vinden dan helpen deze twee tips

  • vermijd alcohol gedurende minstens 48 uur vooraf een training of wedstrijd.
  • drink direct na een zware inspanning geen alcohol. Je hebt dan namelijk uitgeputte vocht- en koolhydraatreserves. Beter is om eerst deze reserves weer op te bouwen (door voldoende water te drinken en het eten van voedsel dat rijk is aan koolhydraten en wellicht eiwitten) voordat je alcohol nuttigt.

Veel sterkte !

sport en alcohol