Thuis afvallen, hoe je dat? 10 Tips

Stel je wil afvallen (en dat willen heeeeel veel mensen) maar je hebt geen zin of tijd om naar een sportschool te gaan. Dan kan je natuurlijk ook thuis lekker trainen. Maar dat is wel iets lastiger omdat je geen “stok achter de deur” hebt.

Wij geven je tips om thuis lekker te trainen en af te vallen.

  1. Kies een vaste dag (of beter nog kies vaste dagen) en vaste tijd
  2. Creëer je een vaste plek
  3. Leg van te voren al je spullen klaar
  4. Maak een schema wat je wil bereiken en wat je oefeningen zijn
  5. Registreer je vooruitgang
  6. Zoek een maatje
  7. Gebruik een app
  8. Post je vooruitgang op Facebook
  9. dagelijkse bezigheden zijn ook oefeningen (de was, de hond, boodschappen, etc)
  10. Zorg dat je geniet

Thuis afvallen 10 tips uitgewerkt

Tip 1. Kies een vaste dag (of beter nog kies vaste dagen) en vaste tijd

Trainen en sporten houd je het langst vol als het een vaste gewoonte wordt. Net zoals opstaan, toilet, eten, douchen, tandenpoetsen, etc.

Zorg daarom dat je op vaste dagen traint. En bij voorkeur ook op een vaste tijd. Al is het maar 20 minuten.

Tip 2. Creëer je een vaste plek

Ook hier geldt: zorg voor een routine. Creëer je eigen plek. Hier voel je je thuis.

Tip 3. Leg van te voren al je spullen klaar

Zorg dat je geen excuus hebt: leg van te voren je spullen al klaar. Je kleding, schoenen, handdoek en wat je nog meer nodig hebt.

Tip 4. Maak een schema wat je wil bereiken en wat je oefeningen zijn

Zonder doel geen resultaten. En zonder resultaten geen succes. Het gaat om succes boeken zodat je gemotiveerd raakt of blijft om door te gaan.

Tip 5. Registreer je vooruitgang

Maak een overzicht van de vooruitgang die je boekt. Bijvoorbeeld je begingewicht en elke week je nieuwe gewicht. Maar je kan trainen op hartslag en dan kijken hoe snel je herstelt. En wist je dat je in 1 uur spinning (of hometrainer) als vrouw 500 kcal verbrandt en als man 750??? Veel he?

Tip 6. Zoek een maatje

Om op zwakke momenten toch door te gaan is het raadzaam een maatje te zoeken. Je kan bijvoorbeeld afspreken om op dezelfde dagen / tijden te trainen, elk in je eigen huis. Zo steun en motiveer je elkaar.

Tip 7. Gebruik een app

Tegenwoordig zijn er mooie apps die je thuis helpen. Zo heb je jouw eigen personal trainer.  Sworkit is zo’n app.thuis afvallen 10 tips

Tip 8. Post je vooruitgang op Facebook

Dit is een gewaagde: maar zet je vooruitgang op Facebook. Of vertel dat je lekker hebt getraind. Ik weet zeker dat je positieve reacties krijt.

Tip 9. Dagelijkse bezigheden zijn ook oefeningen (de was, de hond, boodschappen, etc)

Een open deur maar toch goed om te beseffen. Stel je moet naar zolder om de was te doen: zie dat als een oefening en ik weet dat je dan anders de was gaat doen.

Heb je een hond, doe dan een extra blokje en zie het als een training.

Tip 10. Zorg dat je geniet

Natuurlijk hoort zweten en een beetje afzien bij sporten. Maar genieten is belangrijk om door te blijven gaan. Iedereen kan een paar kilo in 1 maand verliezen, maar de uitdaging is om daarna niet meer aan te komen.

Verander je patroon en je dagelijkse (eet/snoep/snaai) gewoontes.

Thuis afvallen biedt ook veel nieuwe mogelijkheden: zet lekkere muziek aan bijvoorbeeld de radio, Spotify of TV. Doe de gordijnen dicht en zorg dat je lekker in je vel zit. Een geurkaars helpt sommige ook. Kijk maar wat bij je past.

Veel plezier met thuis afvallen. En op onze Facebook pagina mag je jouw vooruitgang natuurlijk melden.

Spinning en indoorcycling Fitwheels geeft je alle informatie